PERHE - LIFESTYLE - KOTI

Mikä on kun ei taidot riitä...

| on
26.3.17
...niihin käytöstapoihin siis.

Minua Snapchatissa seuranneet ovat saattaneetkin nähdä avautumiseni muutamasta itseäni erittäin paljon ärsyttävästä asiasta. Kokoan  nyt tähän muutaman jutun, jotka saa verenpaineen nousemaan ja hermon kiristymään nanosekunnissa.

Kaupan kassalla ostoksia latoessa takana tuleva asiakas alkaa lappaamaan omia ostoksiaan liukuhihnalle, vaikka oma ostoskärrysi on vielä täynnä tavaraa. Tokaiset ystävällisesti "Anteeksi, mutta minulla oli tässä vielä vähän kesken" ja saat vastaukseksi tympääntyneen "Jaa". Odota ystävällisesti omaa vuoroasi, kiitos.

Ja tästä pääsemmekin paljon puhututtavaan kapulan käyttöön liukuhihnalla. Oikeastaan en edes ymmärrä miksi tästä päivänselvästä asiasta edes keskustellaan? Sehän on ihan ilmiselvää, että kun olet saanut omat tavarasi liukuhihnalle, laitat "Seuraava asiakas" -kapulan hihnalle merkiksi seuraavalle asiakkaalle että olet valmis ja hän voi alkaa laittamaan omia tavaroitaan, eikö? 

Hyviin käytöstapoihin kuuluu vastata, kun jotain kysytään. Näin on myös nettikirppiksillä. Jos myyt astioita, sohvaa tai ihan mitä tahansa ja sinulle lähetetään tavarastasi pyyntö saada lisätietoa, tarjous tai jokin muu kysymys, on kohteliasta vastata,  vaikka olisit jo ehtinyt myymään tavarasi jollekin muulle. Tähän olen törmännyt yllättävän usein. Laitoin jokin aika sitten eräästä sohvasta kyselyä, jota myytiin tori.fi -sivustolla ja pyysin saada tarkempia mittoja. Sohvaa myyvä mieshenkilö vastasi, jonka jälkeen kysyin että koska voisimme tulla noutamaan sohvaa. Keskustelu (jos sitä nyt sellaiseksi voi kutsua) käytiin siis sähköpostilla. Myyjästä ei kuulunut pariin päivään, mutta ilmoitus oli edelleen netissä. Lähetin uuden kyselyn että mikä homman nimi on ja voisikohan sohvan noutaa seuraavalla viikolla. Ei vastausta ja muutaman päivän kuluttua ilmoituskin oli poistunut. Kuinka kiireinen pitää olla, ettei ehdi vastata? En tosiaan usko että kyse on kiireestä vaan enemmänkin nykyihmisten välinpitämättömyydesta toisia kanssaihmisiä kohtaan.

Hyvänä nelosena tulee autoilu. Varmasti jokainen on kokenut sen urpon, joka ajaa aivan kiinni autosi takapäässä ja ohistuskaistan alkaessa kaasuttaa ohi sen minkä bemmistä irtoaa. Ja kyllä, valitettavan usein kyseessä on bemarikuski. Yleensä keski-ikäinen mieshenkilö. Tilastotietoa minulla ei tästä ole esittää ja kyseinen fakta perustuu vain omiin havaintoihini. Jos sinulla on vihan- tai raivonhallintaongelmia liikenteessä, suosittelen käyttämään vain julkisia, ajoit sitten bemarilla, toyotalla tai saabilla.

Liikaa ei kannata kuitenkaan ärsyyntyä ja pitää mielessä sen, että muistaa itse käyttäytyä hyvin. Kaikki ei ole kaikille itsestäänselvää ja kaikilla ei ole samanlaista kotikasvatusta, toisilta  se puuttuu jopa kokonaan.

Mikä sinua ärsyttää kanssaeläjien käytöstavoissa tai niiden puutteessa eniten? 

Oikein mukavaa viikon viimeistä jokaiselle!

Noora




2 kommenttia on "Mikä on kun ei taidot riitä..."
  1. Se, kun vastataan puhelimeen "Haloo!" tai "Hä?".
    Tai kun tavoittamani henkilö soittaa takaisin ja ensimmäisenä sanoo vain "Tästä numerosta oli soitettu". On se itsensä esittely puhelun aluksi ihan liian vaikeaa...
    -Satu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan totta, todella ärsyttäviä tapoja nuokin!

      Poista

Lukijat ovat blogin suola ja kommentit pippuri. Kiitos kun kommentoit!